Mākslas muzejā RĪGAS BIRŽA norisināsies nepieradinātās mūzikas festivāla "Skaņu mežs 2017” atklāšanas koncerts

Eksperimentālā vokāliste un komponiste Sofija Jernberga. Publicitātes foto

Piektdien, 6. oktobrī, plkst. 18.00 ar bezmaksas koncertvakaru Mākslas muzejā RĪGAS BIRŽA (Doma laukumā 6, Rīgā) tiks atklāts nepieradinātās mūzikas festivāls “Skaņu mežs’ 2017”, kas šogad atzīmē savu 15. gadskārtu. Pasākumā uzstāsies elektroakustiskās improvizācijas “krusttēvi” – grupa “AMM” (Lielbritānija), eksperimentālā vokāliste un komponiste Sofija Jernberga (Etiopija / Norvēģija, Zviedrija), pianists Stīvens Grū (Lielbritānija) un laikmetīgās mūzikas ansamblis “Nordic Affect” (Īslande).

PASĀKUMS
Par koncertvakara nozīmīgākajiem viesiem uzskatāmi “AMM” – pagājušā gadsimta 60. gados dibināta britu grupa, kam piedēvē pionieru statusu akadēmiskās mūzikas, minimālisma un ambientās mūzikas ietekmētā elektroakustiskajā improvizācijā. “AMM” uz skatuves kāps “zelta sastāvā” – ilgstošajiem dalībniekiem Edijam Prevo (Eddie Prévost, perkusija) un Džonam Tilburijam (John Tilbury, klavieres) pievienosies Kīts Rovs (Keith Rowe, ģitāra un elektronika), kurš trīspadsmit gadus atpakaļ bija pametis grupu. Trijotnes atkalapvienošanās notika par godu ansambļa 50. jubilejai, un kļuva par 2015. gada Hadersfīldsas Laikmetīgās mūzikas festivāla galveno notikumu.

Grupas “AMM” sastāvā savulaik bijis arī leģendārais avangarda komponists Korneliuss Kārdjū (Cornelius Cardew), un tā ir sadarbojusies ar tādiem mūziķiem kā saksofonisti Džons Bučers (John Butcher) un Evans Pārkers (Evan Parker), ambientās mūzikas pionieris Braiens Īno (Brian Eno) un tā dēvētās “Ņujorkas skolas” avangarda komponists Kristians Volfs (Christian Wolff).

Ansamblis tiek augstu vērtēts par ieguldījumu improvizētās mūzikas attīstīšanā viņpus džeza kanoniem un par elektroakustiskās improvizācijas, brīvās improvizācijas un frīdžeza žanru veicināšanu. “AMM” mūzikas pamatā ir izpildītāju smalkas koncentrēšanās stāvokļi un mēģinājumi veidot unikālu loģiku katrai mūzikas radīšanas reizei, savukārt ansambļa pēdējās desmitgades akustisko skanējumu raksturo plašas, iespaidīgas skaņu ainavas, kas kontrastē ar apzināti ierobežotajiem elementiem, no kuriem tās tiek radītas.

Dziedātāja un komponiste Sofija Jernberga (Sofia Jernberg) dzimusi Etiopijā, bet šobrīd bāzējas divās pilsētās – Oslo (Norvēģija) un Stokholmā (Zviedrija). Viņa aktīvi darbojas mūzikas laukā, ir viena no modernā džeza okteta “Paavo” un laikmetīgās mūzikas kvarteta “The New Songs” vadītājām un komponistēm.

Sofija Jernberga guvusi kritiķu atzinību ar savu eksperimentālo dziedāšanu un prasmi izdziedāt sarežģītas kompozīcijas. Viņa ir izpildījusi Arnolda Šēnberga (Arnold Schoenberg) “Mēness Pjero” un 2014. gadā dziedāja Salvatores Šiarīno (Salvatore Sciarrino) operā “Loengrīns”. Viena no mākslinieces dziļākajām interesēm ir balss instrumentālo iespēju attīstīšana. Jernbergas dziedājumi iekļauj skaņas un tehnikas, kas nereti apstrīd pieņemtās dziedāšanas formas, – mūziķe padziļināti praktizējusi atonālu dziedāšanu. Kā augsti vērtēta improvizācijas māksliniece, Sofija bieži parādās dažādos pazīstamos sastāvos, taču regulāri spēlē kopā ar čellisti Lēnu Grenageru (Lene Greanger).

Īslandiešu laikmetīgās mūzikas ansambļa “Nordic Affect” dalībnieces ir Halla Steinuna Stefansdotira (Halla Steinunn Stefánsdóttir, vijole), Guruna Hrunda Harardotira (Gudrún Hrund Hardardóttir, alts), Džordžija Brauna (Georgia Browne, flauta), Hanna Loftsdotira (Hanna Loftsdóttir, čells un gamba) un Guruna Oskarsdotira (Gudrún Óskarsdóttir, klavesīns).

Nordic Affect” mūzikas radīšanas process pamatā ir līdzīgu mūzikas formu uzlūkošana no dažādām perspektīvām un eksperimentēšana, ieejot jaunās muzikālās teritorijās. Ansamblis tika dibināts 2005. gadā, neilgi pēc tam, kad tā dalībnieces bija beigušas vēsturiskās mūzikas studijas. Viņas vienoja interese veidot jaunas kompozīcijas uz 17. un 18. gadsimta mūzikas pamata. Mūziķes savā starptautiskajā karjerā ir sastapušas atsaucīgu auditoriju gan laikmetīgās mūzikas, gan baroka, gan rokmūzikas festivālos, un viņu priekšnesumi bieži ir sintēze starp koncertu un lekciju, jo mākslinieces labprāt stāsta par sevis atskaņoto mūziku.

Nordic Affect” ieraksti ir publicēti izdevniecībās “Deutsche Grammophon”, “Bad Taste Records”, “Musmap and Brilliant Classics”, un ansamblim tiek rakstītas jaunas kompozīcijas. “Nordic Affect” ir bijis nominēts Ziemeļvalstu Mūzikas balvai, savukārt Īslandes Mūzikas balva mākslinieces divkārt atzinusi par Gada izpildītājām un Reikjavīkas Gada ansambli.

Festivāla atklāšanā “Nordic Affect” atskaņos Annas Torvaldsdotiras (Anna Thorvaldsdóttir), Turiduras Jonsdotiras (Þuríður Jónsdóttir), Hlīnura Ādilsa Vilmarsona (Hlynur Aðils Vilmarsson) un Marijas Huldas (María Huld) darbus.

Sofijas Jernbergas un ansambļa “Nordic Affect” priekšnesumi noslēgs “Skaņu meža” gada laikā izvērsto koncertsēriju “Ziemeļnieces eksperimentālajā mūzikā”, kas tikusi rīkota sadarbībā ar Valsts kultūrkapitāla fondu (VKKF) un “Kulturkontakt Nord”. Projekts ilustrē faktu, ka Ziemeļvalstu eksperimentālajā mūzikā, kas citviet ir vīriešu dominēts lauks, ar panākumiem darbojas ievērojams skaits sieviešu.

“Skaņu meža” līdzdibināto novatoriskajai mūzikai veltīto platformu “SHAPE” festivāla atklāšanas pasākuma programmā pārstāvēs Lankasteras pianists Stīvens Grū (Stephen Grew), kura spontānās kompozīcijas tikušas salīdzinātas gan ar avangarda komponistu Konlona Nankarova (Conlon Nancarrow) un Eliota Kārtera (Elliott Carter) klaviermūziku, gan ar Eiropas brīvās improvizācijas veterāna Freda van Hova (Fred van Hove) daiļradi. Stīvens Grū ir attīstījis atonālu, dinamisku un no džeza visai attālinātu improvizēšanas stilu. Viņš spēlējis kopā ar tādiem brīvās improvizācijas meistariem kā Miks Beks (Mick Beck), Evans Pārkers (Evan Parker) un Kīts Tipets (Keith Tippett). Pēdējā laikā Grū bieži spēlē ar ievērojamo agrīno “Spontaneous Music Ensemble” dalībnieku, saksofonistu Trevoru Votsu (Trevor Watts), kā arī aktīvi koncertē ar savu ansambli “Grew Quartet”. Tomēr visnozīmīgākā viņa radošās darbības šķautne ir solo priekšnesumi. Stīvens Grū savas dzīves laikā ir bijis podnieks, gleznotājs, zvejnieks un dārznieks, taču allaž turpinājis spēlēt klavieres.

Uz festivāla “Skaņu mežs’ 2017” atklāšanas koncertu Mākslas muzejā RĪGAS BIRŽA aicināts ikviens interesents!

Ieeja bez maksas. Vietu skaits ir ierobežots (zāles ietilpība – 100 sēdvietas).

Uzziņas pie Ievas Andžānes, zvanot pa tālruni (+371) 67 357534 vai rakstot uz e-pastu Ieva.Andzane@lnmm.lv.

Pēc koncerta RĪGAS BIRŽĀ festivāls “Skaņu mežs’ 2017” turpināsies mūzikas namā “Daile” 13.–14. oktobrī. Citu dalībnieku starpā uzstāsies japāņu trokšņu mūzikas ikona Merzbow, “footwork” žanra novatore Jlin, “dub” tehno veterāni “Porter Ricks”, “jaunās sarežģītības” komponists Džeimss Dilons un hip-hopa duets “Shabazz Palaces”.

Vairāk informācijas par festivāla norisi un programmu: skanumezs.lv.
Biļetes iespējams iegādāties “Biļešu Servisa” kasēs, kā arī bilesuserviss.lv.

PAR FESTIVĀLU
Pirmais nepieradinātās mūzikas festivāls “Skaņu mežs” notika 2003. gadā. Festivāls tiek organizēts, lai atainotu pašas jaunākās norises mūzikas pasaulē un provocētu interesantus muzikālus notikumus Rīgā, tādā veidā padarot pilsētu par kulturāli interesantāku vietu tās iedzīvotājiem. Tieši tāpēc “Skaņu mežā” bieži dzirdami mūziķi, kuri gan pārsteidz, gan garlaiko, gan šokē, gan nav acumirklī uztverami. Daudzi festivāla notikumi piedāvā apmeklētājiem savdabīgas pieredzes un neviennozīmīgus, stiprus iespaidus, ko varētu uztvert kā zināmu iespēju izrauties no ikdienišķās komforta zonas, atsvaidzināt pasaules uztveri un iegūt plašāku kultūras redzējumu.

Tas gan nenozīmē, ka “Skaņu meža” repertuārs ir apzināti sarežģīts vai pretrunīgs. Gluži pretēji – “Skaņu mežs”, būdams lielā mērā avangarda mūzikas festivāls, izvēlas neieņemt snobisku pozu un savā programmā ietver arī vieglāk pieejamus mūziķus, kuri ar savu daiļradi uz priekšu pavirza mazāk novatoriskas vai elitāras mūzikas attīstību. Tāpēc festivāla koncertvakaros var sastapt, piemēram, kādu mūsdienu akadēmiskās mūzikas klasiķi un sapņaina pop izpildītāju, spēlējot vienam pēc otra. Festivāls nefokusē uz mūzikas žanru vai virzienu kategorijām, bet gan jaunu skaņu valodu, perspektīvu un kontekstu meklējumiem.

ATBALSTĪTĀJI:
ES programma “Culture 2007–2013”, “Rīga 2014 – Eiropas kultūras galvaspilsēta”, LR Kultūras ministrija, Rīgas dome, Valsts kultūrkapitāla fonds, fonds “Trust for Mutual Understanding”, “Kulturkontakt Nord”, ASV vēstniecība Latvijā, Francijas institūts Latvijā, Gētes institūts Rīgā, ES programma “Radošā Eiropa”, “EEZ”. Festivāla komerciālie atbalstītāji ir “iRobot”, “Red Bull Music Academy ”, “Valmiermuižas alus” un daudzi citi.

“Skaņu mežs” ir dalībnieks Eiropas eksperimentālās mūzikas festivālu platformā “SHAPE” (Sound, Heterogenous Art and Performance in Europe), ko atbalsta ES programma “Radošā Eiropa”, un starptautiskajā tīmeklī “ICAS” (International Cities of Advanced Sound).

MĒRĶAUDITORIJA:
Pieaugušie, skolēni, studenti, pensionāri

BIĻEŠU CENAS:
Ieeja atklāšanas koncertā ir brīva.
Vietu skaits ierobežots (zāles ietilpība – 100 sēdvietas).

PASĀKUMA KOORDINATORE:
Ieva Andžāne,
LNMM / Mākslas muzeja RĪGAS BIRŽA komunikācijas speciāliste
T: (+371) 67 357534,
E: Ieva.Andzane@lnmm.lv

INTERNETA RESURSI:
www.lnmm.lv
www.skanumezs.lv

FACEBOOK: Mākslas muzejs RĪGAS BIRŽA; SKAŅU MEŽS FESTIVAL
TWITTER: @MuzejsRigaBirza; @SkanuMezs
INSTAGRAM: @latviannationalmuseumofart
#lnmm
#RigasBirza