Mediju politika
18. martā Latvijā un visā Eiropā sākas medijpratības nedēļa

Pirmdien, 18. martā, plkst. 11:00, ar Kultūras ministrijas (KM) un British Council pārstāvniecības Latvijā atbalstu Nacionālās Mākslu vidusskolas 3.-5. klases skolēni piedalīsies interaktīvā uzvedumā medijpratības stiprināšanai. Šis ir viens no 10 pasākumiem visā Latvijā, kas jaunnedēļ noritēs Eiropas medijpratības nedēļas ietvaros.

Medijpratības izrādi bērniem izstrādājuši un pirmdien Nacionālajā Mākslu vidusskolā izspēlēs meža zvēri – Latvijas Kultūras akadēmijas (LKA) 4. kursa studenti, topošie aktieri Una Eglīte, Rūdolfs Apse un Mārtiņš Gailis. Uzvedums veidots, par pamatu izmantojot Vidzemes Augstskolas docentes, komunikācijas zinātnes doktores Solvitas Denisas-Liepnieces pasaku „CAPS un CIET jeb Vilks manipulators”[1]. Tas ir izglītojošs un izklaidējošs stāsts, kas bērniem palīdz saprast, kā veidojas informatīvā vide un mācīties kritiski izvērtēt redzēto vai dzirdēto.

Ar izrādi, ko pirmie varēs noskatīties bērni Nacionālajā Mākslu vidusskolā, vēlāk LKA trupa KM un British Council pārstāvniecības Latvijā veidotā projekta ietvaros dosies turnejā uz vēl vairākām Latvijas skolām. Tāpat izrādei taps arī video ieraksts, ko līdz mācību gada beigām paredzēts nosūtīt visām Latvijas skolām izmantošanai mācību stundās vai citās nodarbībās 9 – 11 gadus vecu bērnu izglītošanai.

2017. gadā pēc KM pasūtījuma veiktā Latvijas iedzīvotāju medijpratības pētījuma rezultāti rāda, ka tikai 40% cilvēku apgalvo, ka spēj atpazīt uzticamu informāciju no tendenciozas un safabricētas.

Lai aktualizētu medijpratības jautājumus, šogad no 18. līdz 24. martam Eiropas Komisija pirmo reizi organizē Eiropas medijpratības nedēļu. Ar dažādiem izglītojošiem pasākumiem tajā piedalās iestādes, NVO un interesentu grupas no visas Eiropas. Plānotie pasākumi aplūkojami interaktīvā kartē.

Arī Latvijā viens no mediju politikas rīcības virzieniem ir medijpratības veicināšana. Pieaugot informācijas apjomam, kas turklāt pieejams no arvien sadrumstalotākiem avotiem, kritiskās domāšanas un medijpratības nozīme pieaug.

Papildu informācijai:
Lita Kokale,
Kultūras ministrijas Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja
67330202, 26469946
Lita.Kokale@km.gov.lv

[1] Lasītājiem grāmata ir pieejama Latvijas bibliotēkās. Savukārt grāmatas elektroniskā versija bez maksas pieejama Kultūras ministrijas tīmekļa vietnē, medijpratības iniciatīvas „Pilna doma” tīmekļa vietnē, portāla LSM Bērnistabā un LNB tīmekļvietnē „Lasāmkoks”