Piecu uzsaukumu grupa CERV-2024-CHAR-LITI veidota tiesiskas, demokrātiskas vides stiprināšanai un atbalstam, un CERV programmas vadība caur pieteikumiem uzsaukumam cer saņemt novatoriskus un ietekmīgus projektus. Ar kopējo uzsaukuma dokumentu var iepazīties šeitPrioritāte CERV-2024-CHAR-LITI projektiem ir apkarot naida runu (tostarp tiešsaistē) un naida noziegumus. 

Uzsaukums aptver vairākas tēmas jeb programmas prioritātes, bet katram projekta iesniegumam uzsaukuma ietvaros jāattiecas tikai uz vienu no piecām tēmām:

  • CERV-2024-CHAR-LITI-CHARTER (1. tēma):
    Kapacitātes stiprināšana un izpratnes veidošana par ES Pamattiesību hartu (
    Capacity building and awareness raising on the EU Charter of Fundamental Rights);
  • CERV-2024-CHAR-LITI-CIVIC (2. tēma):
    Tiesību un vērtību veicināšana, sniedzot iespējas pilsoniskajai telpai (
    Promoting rights and values by empowering the civic space);
  • CERV-2024-CHAR-LITI-LITIGATION (3. tēma):
    Stratēģiskā tiesvedība (
    Strategic litigation);
  • CERV-2024-CHAR-LITI-SPEECH (4. tēma):
    ES vērtību un tiesību aizsardzība, cīnoties pret naida runu un naida noziegumiem (
    Protecting EU values and rights by combating hate speech and hate crime);
  • CERV-2024-CHAR-LITI-WHISTLE (5. tēma):
    Labvēlīgas vides veidošana trauksmes cēlēju aizsardzībai (
    Supporting an enabling environment for the protection of whistleblowers).

Pieteikuma iesniedzēji, kas vēlas pieteikties vairāk nekā vienā tāmā, ir aicināti katrai veidot atsevišķu pieteikumu.

Fons uzsaukumam

Uzsaukums cer aizsargāt, veicināt un vairot izpratni par pamattiesībām Eiropā un stiprināt tiesiskuma ievērošanu. Pilsoniskās sabiedrības organizācijām (PSO) ES pamattiesību aizstāvēšanā ir ļoti svarīga loma, tas attiecas arī uz naida runas un naida noziegumu apkarošanu. Naida runa un naida noziegumi pēdējos gados ES ir pieauguši satraucošā ātrumā. COVID pandēmija un karš Ukrainā ir veicinājuši polarizāciju un rasistiskas, ksenofobiskas un neiecietīgas runas un sazvērestības teoriju izplatību. Bieži vien pastāv kontinuums starp naidīgu runu, jo īpaši tiešsaistē, un naida motivētiem uzbrukumiem un vardarbību reālajā dzīvē. Cīņa pret naida runu un naida noziegumiem, uzlabojot sadarbību starp pilsonisko sabiedrību, valsts iestādēm un citām ieinteresētajām personām, ir būtiska, lai aizsargātu pamattiesības (tiesības uz vārda brīvību, tiesības uz cieņu un nediskrimināciju) un veselīgu, plurālistisku demokrātiju.

Šis uzsaukums ir daļa no ES vērtību prioritātes jeb virziena CERV uzsaukumā, kuras virsmērķis ir atbalstīt pilsoniskās organizācijas, kas darbojas ES vērtību jomā. Līdz ar to projektos būtiska ir pilsonisko organizāciju sadarbība ar valsts un pētnieciskajām iestādēm, šādi veidojot aktīvu, demokrātisku dialogu un vidi, pārredzamību un labu pārvaldību. Tātad uzsaukuma pamatuzdevums ir kapacitātes veidošana, atbalsts pilsoniskajām organizācijām un sinerģiju veicināšana starp dažāda tipa organizācijām.

Projektu iesniegšanas termiņš: 2024. gada 18. septembris 17:00 pēc Briseles laika

Kopējais uzsaukuma budžets: 16 000 000 EUR

Minimālā pieteikuma summa: 75 000 EUR.

Priekšnoteikumi dalībai:
Lai pretendētu:

1. Vadošajam partnerim (koordinatoram) ir jāatbilst visiem šiem nosacījumiem:

  • jābūt juridiskai personai privātā struktūrā (privātai NVO u.tml.);
  • jābūt reģistrētai ES vai CERV programmas dalībvalstī;
  • jābūt bezpeļņas organizācijai;

2. Līdzpieteicējiem (Co-applicants) jābūt bezpeļņas vai peļņas juridiskām personām (publiskām vai privātām struktūrām), kas oficiāli reģistrētas kādā no atbilstīgajām valstīm; uz peļņu orientētas organizācijas var pieteikties tikai sadarbībā ar privātām bezpeļņas organizācijām;

Visus noteikumus un specifiski atrunātos gadījumus, lūdzam, skatīt uzsaukuma dokumentā
 

Mērķi

Uzsaukuma mērķis it aizsargāt, veicināt un palielināt izpratni par tiesībām, sniedzot finansiālu atbalstu PSO, kas vietējā, reģionālā, valsts un starptautiskā līmenī darbojas šo tiesību veicināšanā un izkopšanā, tādējādi arī stiprinot Savienības vērtību aizsardzību un veicināšanu un noteikumu ievērošanu, veicināt demokrātiskākas Savienības izveidi, demokrātisku dialogu, pārredzamību un labu pārvaldību.

Ar šo uzsaukumu tiks atbalstītas vairākas ES politikas iniciatīvas, tai skaitā arī tādi dokumenti kā:

  • European democracy action plan,
  • Communication on ‘A more inclusive and protective Europe: extending the list of EU crimes to hate speech and hate crime’,
  • Commission Communication on Strengthening whistleblower protection at EU level,
  • Rule of law report,
  • Strategy to strengthen the application of the Charter of Fundamental Rights in the EU,
  • the Annual reports on the application of the EU Charter of fundamental rights,
  • Commission Recommendation on protecting journalists and human rights defenders who engage in public participation from manifestly unfounded or abusive court proceedings (‘Strategic lawsuits against public participation’) u.c.

Tēmas un prioritātes

Šis uzsaukums veicinās tiesības un vērtības, galvenokārt iespējojot PSO, veicinot izpratni par Pamattiesību hartu un veicot darbības, kas palīdz nodrošināt hartas ievērošanu. Projekti tiks atlasīti, lai nodrošinātu piecu prioritāšu līdzsvarotu pārstāvību. Projekti var būt nacionāli vai starptautiski, tomēr īpaši tiek veicināti starpvalstu projekti.

Priekšlikumi jāiesniedz tikai VIENAI no 5 prioritātēm:

  1. Kapacitātes stiprināšana un izpratnes veidošana par ES Pamattiesību hartu, CERV-2024-CHAR-LITI-CHARTER

Hartas stratēģijā ir uzsvērts, cik svarīgi ir stiprināt hartas piemērošanu dalībvalstīs, jo īpaši ar izpratnes veidošanas un iespējošanas iniciatīvām.

Saskaņā ar šo prioritāti finansētie projekti varētu būt saistīti ar spēju stiprināšanu un izpratnes vairošanu par Hartu kopumā, vai arī tie varētu koncentrēties uz vienu vai vairākām no tālāk minētajām tēmām:

  • Hartā noteiktās tiesības un izpratne par Hartas piemērošanas jomu;
  • Pamattiesību aizsardzība digitālajā laikmetā. Tas ietver pieejas, lai risinātu un apkarotu neobjektivitāti un daudzkārtēju/starpnozaru diskrimināciju dzimuma un citu iemeslu dēļ, t.sk., etniskās un rases izcelsmes dēļ, ko izraisa vai pastiprina mākslīgā intelekta sistēmu izmantošana. Projektu mērķis būs izstrādāt vadlīnijas (t.sk., pasākumus, kas nodrošina dzimumu līdztiesības ievērošanu), tehniskos kritērijus un rīkus, t.sk., algoritmu-auditu.
  1. Tiesību un vērtību veicināšana, sniedzot iespējas pilsoniskajai telpai, CERV-2024-CHAR-LITI-CIVIC

Projekti varētu izveidot sistemātisku un aptverošu uzraudzības sistēmu, ar mērķi regulāri un konsekventi uzraudzīt vidi, kurā PSO darbojas. Projekti varētu arī atbalstīt un uzlabot to PSO, organizāciju biedru un tiesību aizstāvju aizsardzību, kuri strādā, lai aizsargātu un veicinātu ES vērtības, pret kurām tiek virzīti uzbrukumi.

Uzsaukumam īpaši tiek mudinātas pieteikties starptautiskas partnerības ar savstarpējas mācīšanās iespējām partneriem vairākās ES dalībvalstīs, kā arī attiecīgo dalībnieku tīkli valsts līmenī, piemēram, valstu cilvēktiesību iestādes (NHRI), līdztiesības iestādes, Tiesībsarga institūcija un nacionālie Hartas kontaktpunkti.

  1. Stratēģiskā tiesvedība, CERV-2024-CHAR-LITI-LITIGATION

Kā uzsvērts Pamattiesību hartā, cilvēkiem ir jāapzinās savas tiesības un jāpalīdz saņemt efektīvu tiesisko aizsardzību gadījumā, ja tiek pārkāptas viņu pamattiesības. Šāda aizsardzība ietver arī stratēģisku tiesvedību, kas ietver Hartā noteiktās tiesības, veicina ES tiesību saskaņotāku īstenošanu un piemērošanu, kā arī personu tiesību īstenošanu.

Stratēģiskie tiesvedības dalībnieki ir būtiski, lai veicinātu Hartas tiesību veicināšanu un aizsardzību, un jāatbalsta viņu spējas un specializētās zināšanas par Hartu un par to, kā izstrādāt stratēģisku pieeju. Šajā kontekstā noderīgs ir atbalsts un palīdzība upuriem, ko sniedz PSO, NHRI un līdztiesības un ombuda iestādes. Prioritātes projektiem, izmantojot apmācību, zināšanu un labas prakses apmaiņu, būtu jāstiprina PSO, kā arī praktiķu, juristu un neatkarīgu cilvēktiesību struktūru zināšanas un spējas efektīvi iesaistīties tiesvedības praksē valsts un ES līmenī. Projekti saskaņā ar šo prioritāti var arī koncentrēties uz acīmredzami nepamatotu vai ļaunprātīgu tiesas prāvu novēršanu pret žurnālistiem un cilvēktiesību aizstāvjiem, kuri iesaistās sabiedrības līdzdalībā (stratēģiskas tiesas prāvas pret sabiedrības līdzdalību).

  1. ES vērtību un tiesību aizsardzība, cīnoties pret naida runu un naida noziegumiem, CERV-2024-CHAR-LITI-SPEECH

Naida formas un izpausmes nav savienojamas ar ES vērtībām un pamattiesībām. Naids ietekmē atsevišķos upurus un grupas, rada sabiedrības polarizāciju un apklusina plašas iedzīvotāju grupas, vājinot plurālismu un graujot cieņpilnas publiskas demokrātiskas debates. Tiešsaistes pasaule ir pastiprinājusi naida runas negatīvās sekas. Naida noziegumi ir tiešs upuru pamattiesību uz cieņu, vienlīdzību un nediskrimināciju pārkāpums. Tāpēc naida runas un naida noziegumu apkarošana ir galvenā daļa no Komisijas darbības, lai veicinātu ES vērtības un nodrošinātu hartas ievērošanu.

PSO ir izšķiroša nozīme naida runas un naida noziegumu apkarošanā, tādējādi sargājot un veicinot pamattiesības. Projektiem saskaņā ar šo prioritāti vajadzētu būt vērstam uz to, lai PSO varētu izveidot sadarbības mehānismus ar valsts iestādēm, lai atbalstītu ziņošanu par naida noziegumu un naida runas epizodēm; nodrošinātu atbalstu naida runas un naida noziegumu upuriem. Svarīgi ir atbalstīt tiesībaizsardzību, t.sk., izmantojot apmācības, datu vākšanas metodoloģiju un rīkus. Projektos jākoncentrējas arī uz darbībām, kas cīnās ar naida runu tiešsaistē, t.sk., ziņošanu par saturu IT uzņēmumiem, informatīvu un izpratnes veidošanas kampaņu izstrādi un izglītojošiem pasākumiem, lai risinātu ar naida runu tiešsaistē saistītās sociālās problēmas.

  1. Labvēlīgas vides veidošana trauksmes cēlēju aizsardzībai, CERV-2024-CHAR-LITI-WHISTLE

ES vērtību un tiesību pamatā ir efektīva tiesībaizsardzības sistēma un efektīva ES tiesību pārkāpumu atklāšana, izmeklēšana un pārkāpēju saukšana pie atbildības. Atbalsts tiks sniegts, lai radītu labvēlīgu vidi ziņošanai un informēšanai par Savienības tiesību aktu pārkāpumiem, jo īpaši palielinot kapacitāti, lai efektīvi piemērotu direktīvu par trauksmes cēlēju aizsardzību (Direktīva (ES) 2019/1937).

Šī direktīva paredz pienākumu izveidot iekšējos un ārējos ziņošanas kanālus, stingru pienākumu saglabāt ziņotāja personas konfidencialitāti, kā arī augstus standartus aizsardzībai pret atriebību un tiesiskās aizsardzības līdzekļiem trauksmes cēlējiem, kuri ziņo par ES tiesību aktu pārkāpumiem.

PSO ir izšķirīga nozīme, palīdzot nodrošināt juridisko standartu efektīvu īstenošanu. Projektiem saskaņā ar šo prioritāti būtu jāatbalsta un jāaizsargā trauksmes cēlēji un jāveido valsts iestāžu un praktizējošu juristu spēja nodrošināt atbilstošus tiesisko aizsardzību trauksmes cēlējiem.

Atbalstāmās aktivitātes:

1.           Kapacitātes stiprināšana un izpratnes veidošana par ES Pamattiesību hartu, CERV-2024-CHAR-LITI-CHARTER

  • PSO kapacitātes palielināšanas un izpratnes veidošanas pasākumi, kuru mērķis ir palielināt zināšanas par ES Pamattiesību hartu un tās izmantošanu;
  • Atvieglot sadarbību starp PSO un citiem galvenajiem Hartas īstenošanas dalībniekiem, piemēram, NHRI, līdztiesības iestādēm, tiesībsargu un dalībvalstu iestādēm valsts, reģionālā un vietējā līmenī;
  • profesionāļu, piemēram, ekspertu, juristu un juridisko konsultantu, komunikatoru, politikas un aizstāvības padomdevēju apmācības;
  • Savstarpēja mācīšanās, labas prakses apmaiņa, darba un mācību metožu izstrāde, tai skaitā mentoringa programmas, kas var tikt pārnestas uz citām valstīm;
  • Analītiskās darbības, piemēram, datu vākšana un izpēte pa dzimumu grupām, kā arī rīku vai datu bāzu izveide (piemēram, tematiskās jurisprudences datu bāzes);
  • komunikācijas darbības, t.sk., informācijas izplatīšana un izpratnes veidošana par tiesībām un pārsūdzības mehānismiem, kas attiecas uz uzsaukuma prioritātēm;
  • Procedūru, vadlīniju, tehnisko kritēriju un rīku izstrāde, t.sk., algoritmu auditiem, lai palīdzētu aizsargāt pamattiesības, t.sk., dzimumu līdztiesību un nediskrimināciju, ja tiek izmantota automatizācija.

2.           Tiesību un vērtību veicināšana, sniedzot iespējas pilsoniskajai telpai, CERV-2024-CHAR-LITI-CIVIC

  • Analītiskās aktivitātes un metodoloģijas izveide pilsoniskās telpas monitoringam ES dalībvalstīs;
  • Savstarpēja mācīšanās, labas prakses apmaiņa, t.sk., tādas, kuras var pārnest uz citām valstīm;
  • komunikācijas pasākumi, t.sk., informācijas izplatīšana un izpratnes veidošana par pašreizējo stāvokli pilsoniskajā telpā, t.sk., ES līmenī;
  • PSO kapacitātes stiprināšana pilsoniskās telpas uzraudzībā;
  • rīku un pakalpojumu izstrāde, lai atbalstītu un aizsargātu PSO, to biedrus un citus tiesību aizstāvjus, kuri strādā, lai aizsargātu un veicinātu ES vērtības.
  • Sinerģijas attīstīšana starp dalībniekiem, kuri strādā, lai aizsargātu pilsonisko telpu vietējā, reģionālā, valsts un ES līmenī

3.           Stratēģiskā tiesvedība, CERV-2024-CHAR-LITI-LITIGATION

  • Pasākumi, lai palielinātu PSO, t.sk., tajās strādājošo juristu, NHRI, līdztiesības un ombuda iestāžu un citu tiesību aizstāvju spēju attīstīt prasmes un spējas stratēģiskās tiesvedības jomā par pamattiesībām saskaņā ar Hartu, t.sk., padziļinot zināšanas par prejudiciālo nolēmumu tiesvedību (saskaņā ar LESD 267. pantu) un tiesiskās aizsardzības iespējām;
  • Analītiskās darbības, piemēram, datu vākšana un izpēte, kā arī rīku vai datu bāzu izveide (piemēram, tematiskās jurisprudences datu bāzes);
  • komunikācijas aktivitātes, t.sk., informācijas izplatīšana un izpratnes veidošana par tiesībām, tiesiskās aizsardzības mehānismiem un stratēģiskiem gadījumiem;
  • spēju veidošanas un izpratnes veidošanas pasākumi, lai novērstu acīmredzami nepamatotu vai ļaunprātīgu tiesas procesu pret žurnālistiem un cilvēktiesību aizstāvjiem, kuri iesaistās sabiedrības līdzdalībā (stratēģiskas tiesas prāvas pret sabiedrības līdzdalību).

4.           ES vērtību un tiesību aizsardzība, cīnoties pret naida runu un naida noziegumiem, CERV-2024-CHAR-LITI-SPEECH

  • Darbības, kas ļautu PSO ziņot par naida epizodēm, t.sk., koncentrējoties uz konkrētiem iemesliem, un sniegt ieguldījumu datu vākšanas metodoloģiju un mehānismu izveidē;
  • aktivitātes, lai nodrošinātu atbalstu naida runas un naida noziegumu upuriem, mudinot ziņot, sniegt praktisku palīdzību kompensācijas meklējumos un dzimumjutīgu un psihosociālu atbalstu;
  • darbības, lai atbalstītu spēkā esošo tiesību aktu izpildi, kas aizliedz naida runu un naida noziegumus, t.sk., apmācot tiesībaizsardzības un tieslietu speciālistus;
  • darbības, lai izstrādātu nacionālās vai vietējās koalīcijas vai rīcības plānus pret naida runu un naida noziegumiem, un lai izveidotu vai stiprinātu strukturētas sadarbības mehānismus, jo īpaši starp PSO un valsts iestādēm naida noziegumu un naida runas apkarošanas jomā, t.sk., atbalsta sniegšanai, izmeklēšanai, kriminālvajāšanai un cietušo aizsardzībai;
  • Darbības, lai cīnītos pret naida runu tiešsaistē, jo īpaši, lai uzraudzītu naida runas izplatību sociālajos plašsaziņas līdzekļos un naida “ekosistēmas” tiešsaistē, ziņotu par naida runas saturu IT uzņēmumiem un izstrādātu efektīvas iniciatīvas, lai novērstu un apkarotu naida runu. Tie var ietvert kampaņas vai izglītojošas aktivitātes, lai risinātu ar naida runu tiešsaistē saistītās sabiedrības problēmas.

5.           Labvēlīgas vides veidošana trauksmes cēlēju aizsardzībai, CERV-2024-CHAR-LITI-WHISTLE

  • Darbības, lai palielinātu PSO un valsts reģionālo vai vietējo valsts iestāžu, juristu un privāto organizāciju kapacitāti, kas darbojas Trauksmes cēlēju aizsardzības direktīvas īstenošanas jomā, ja tās sadarbojas ar PSO, t.sk., attīstot mērķtiecīgus norādījumus, veidojot mācību materiālus vai apmācību programmas;
  • darbības un instrumenti, lai veicinātu izpratnes veidošanas un saziņas pasākumus, lai palielinātu sabiedrības zināšanas un izpratni par valsts tiesību aktiem, ar kuriem transponē direktīvu par iekšējo un ārējo ziņošanas kanālu esamību, pieejamiem tiesiskās aizsardzības līdzekļiem un aizsardzības pasākumiem, ja notiek atriebība;
  • Analītiskas darbības, piemēram, datu vākšana pa dzimumu grupām par trauksmes cēlēju ziņojumiem un atriebības gadījumiem, rādītāju izstrāde, lai efektīvi reģistrētu gadījumus, un pētniecību, jo īpaši attiecībā uz tiesu praksi; rīku vai datu bāžu izveide (piemēram, par minēto datu vākšanu vai tematiskās jurisprudences datubāzes);
  • savstarpējas mācīšanās aktivitātes un darbības, kuru mērķis ir apmainīties ar praksi par direktīvas efektīvu īstenošanu, jo īpaši attiecībā uz iekšējo vai ārējo ziņošanas kanālu izveidi, ziņošanas ziņojumiem, efektīviem pasākumiem, lai nodrošinātu konfidencialitāti un piemērotu tiesiskās aizsardzības līdzekļu piemērošanu trauksmes cēlēju aizsardzībai pret atriebību un trauksmes cēlēju atbalsta pasākumiem;
  • darbības, kas uzlabo un atvieglo sadarbību starp valsts iestādēm un PSO, t.sk., izstrādājot valsts, reģionālos vai vietējos protokolus par trauksmes cēlēju aizsardzību.

Zane Meļķe

Eiropas Savienības fondu departamenta Eiropas Savienības kultūras kontaktpunkta nodaļas konsultante
Zane.Melke [at] km.gov.lv