Vizuālā māksla
Latviešu mākslinieku Rasas Šmites un Raita Šmita izstāde Ņujorkā, foto: Kristīne Madjare
Latviešu mākslinieki Rasa Šmite un Raitis Šmits savā izstādē Ņujorkā, foto: Kristīne Madjare.

“Vizualizējot mijiedarbību starp zemes ekosistēmu, atmosfēras procesiem un kosmosa signāliem” …

Šonedēļ 16. un 17. martā imersīvās mākslas galerijā ONX Studio Manhetenā, Ņujorkā, norisināsies izstāde “Atmosfēriskās pieredzes”, iepazīstinot skatītājus ar latviešu mākslinieku Rasas Šmites un Raita Šmita divām jaunākajām paplašinātās realitātes instalācijām, kas vizualizē mijiedarbību starp zemes ekosistēmām, atmosfēras procesiem un kosmosa signāliem…

Izstādes ietvaros ceturtdien, 16. martā, pl. 18.00 (pēc Ņujorkas laika) ONX Studio telpās notiks Rasas Šmites un Raita Šmita publiskā lekcija un diskusija ar izstādes kuratoru un ONX Studio māksliniecisko direktoru Valeho Gantneru (Vallejo Gantner), un Onasis fonda rezidenču mākslinieku Marku Dakostu (Marc Da Costa).

Divu dienu izstādē ONX Studio izstāžu telpās būs aplūkojami divi darbi – imersīva datu vizualizācija "Sensorās dzīles. Atgriežoties RT-32 radioteleskopā” (Deep Sensing. RT-32 Revisited, 2022" un Virtuālās Realitātes (VR) pieredze "Atmosfēriskais mežs'' (Atmospheric Forest, 2020).

"Deep Sensing" ir RIXC mākslinieku Rasas Šmites un Raita Šmita jaunākais imersīvais mākslas darbs, kas radīts, atgriežoties Irbenes radioteleskopā, kur pirms 20 gadiem abu mākslinieki kopā ar RIXC rīkoja leģendāro radioastronomijas un skaņu mākslas simpoziju "RT-32. Akustiskā kosmosa laboratorija" (2001).

“Deep Sensing” pēta, kā šī kādreiz tik slepenā, izolētā komunikācijas objekta un padomju okupācijas armijas atstātā mantojuma loma ir mainījusies mūsdienās, kad pēc 20. gadsimta grandiozajiem kosmosa iekarošanas plāniem aktuālāki ir kļuvuši jautājumi, kas saistīti ar klimatu un sociāli ekoloģiskajām perspektīvām šeit, uz Zemes. Un tomēr šī antena joprojam rosina mākslinieku iztēli… Tā ir unikāla vieta uz Zemes, kurā satiekas visi uztvertie elektromagnētiskie signāli no Saules, planētām un zvaigznēm citās galaktikās, un noslēpumainajiem melnajiem caurumiem…
Jaunajā vizualizācijā gigantiskā antena vairs nav redzama kā masīvs objekts, bet gan kā imateriāls punktu mākonis, kas vizualizē antenas mainīgās trajektorijas, kad tā seko līdzi kosmisko objektu signāliem. Irbenes radioteleskopā veikto novērojumu dati ir sonificēti un apvienojumā ar radioteleskopa un tā apkartnē veiktajiem vides ierakstiem rada imersīvu skaņas ainavu.

“Deep Sensing” pirmo reizi tika izstādīts Latvijā Latvijas Laikmetīgās mākslas centrā izstādē “Dekoloniālās ekoloģijas” pagājušā gada rudenī, Rīgas Mākslas telpā. Izstādē “Atmosfēriskās pieredzes” ONX Studio galerijā līdzās jaunajai vizualizācijai tiks izstādīti arī  kopā ar RIXC un Mārtiņu Ratniku producētie vēsturiskie video “RT-32. Akustiskās telpas laboratorija” (2002).

Imersīvais virtuālās realitātes mākslas darbs “Atmosfēriskais mežs” vizualizē komplicētās attiecības starp mežu, klimata pārmaiņām un atmosfēru. Koki izdala lielu daudzumu gaistošo organisko savienojumu, ko mēs uztveram kā meža smaržu. Zinātnieki jau ilgi ir zinājuši par saistību starp smaržojošo mežu un klimata sasilšanu – kamēr daži uzskata, ka spēcīgā priežu meža smarža norāda uz to, ka klimata pārmaiņas varētu tikt samazinātas, citi domā, ka gaistošās emisijas varētu veicināt globālo sasilšanu. Tomēr izrādījies, ka atrast sakarības starp smaržojošo mežu un tā ietekmi uz klimatu, ir izrādījies daudz sarežgītāk nekā sākotnēji domāts.

Lai radītu VR imersīvo “Atmosfēriskā meža” pieredzi, mākslinieki skenēja seno Finvaldes Alpu mežu Šveicē, izveidojot virtuālu punktu mākoņa vidi un vizualizējot zinātnieku sniegtos datus. Skatītājs var pārvietoties starp kokiem, kas izplata gaistošās emisijas, vērot mežu no apakšas un izsekot ceļam cauri koka stumbram līdz koku galotnēm, vērojot savstarpejo mijiedarbību starp klimata pārmaiņām ietekmētajām Zemes ekosistēmām un atmosfēru.

Savukārt līdz 13. maijam, 2023, “Atmosfēriskais mežs” ir apskatāms arī OCADU galerijā Toronto, Kanādā izstādē “vairāk nekā cilvēki” (more than human), kuras kuratore ir Džeina Tinglija (Jane Tingley).

Vairāk

VR pieredze ir iekļauta arī Mākslas un mediju centra ZKM (Karlsrūe, Vācija) kuratora Pītera Veibela (Peter Weibel) un franču filozofa Bruno Latūra (Bruno Latour) kūrētajā izstādē “Kristiskās zonas” (Critical Zones), kas Gētes institūta atbalstu arī šogad turpina ceļot pa Āziju un līdz 6. aprīlim, 2023 un būs apskatāma Kalkutā, Indijā.

Vairāk

Mākslinieki Rasa Šmite un Raitis Šmits ir pazīstami ar saviem vizionārajiem un imersīvajiem mākslas darbiem – no novatoriskiem eksperimentiem ar skaņu mākslu un interneta radio 90. gadu vidū, elektromagnētiskā spektra pētījumiem un sadarbībai ar radioastronomiem, līdz tehno-ekoloģiskiem mākslas darbiem, klimata izmaiņu datu sonifikācijām un vizualizācijām, un paplašinātās realitātes pieredzēm. Šmitu mākslas darbi ir nominēti (Purvīša balva 2019 un 2021), apbalvoti (Ars Electronica 1998, Falling Walls 2021 mākslas un zinātnes kategorijā) un izstādīti daudzviet Latvijā, Eiropā, Ziemeļamerikā un Āzijā.

Izstādi kūrē un organizē ONX Studio galerija. ONX Studio ir jauna, 2020. gadā atklāta  paplašinātās realitātes producēšanas un izstāžu telpa Ņujorkā, kas atrodas Onassis galerijā Olimpiskajā tornī Manhetenas centrā. ONX Studio apvieno globālu mākslinieku kopienu, kas rada interaktīvus un imersīvus paplašinātās realitātes (XR) mākslas darbus.

www.onx.studio

Izstādes norisi Ņujorkā atbalsta Latvijas Mākslas akadēmija, Liepājas Universitātes Mākslas pētījumu laboratorija (MPLab) un Onassis fonds. Sadarbības partneris – RIXC Jauno mediju kultūras centrs,

 

Kontakti:
Līva Siliņa,
RIXC informācijas koordinatore,
+371 25358541

rixc@rixc.org

Vairāk informācijas:
rixc.org