Teātris
Foto: ROHTKO 2023 © Pinelopi Gerasimou priekš Onassis Stegi
Foto: ROHTKO 2023 © Pinelopi Gerasimou priekš Onassis Stegi.

Tikko no viesizrādēm Atēnās, modernajā  “Onassis Stegi” centrā atgriezās Dailes teātra izrādes ROTKHO radošā komanda.

Izrādes ROTKHO panākumi Latvijā un Polijā ir raisījuši starptautisku interesi un kā pirmā viesizrāžu vieta ārzemēs bija izmeklētas publikas iecienītais “Onassis Stegi” Atēnās, Grieķijā.  

Juris Žagars: “Šāda apjomīga un ambicioza izrāde ir īpašs notikums ne vien Latvijas teātrī, tas ir pamanīts kultūras notikums arī starptautiski. Esam daudz strādājuši, lai šo izrādi gan tehniski, gan mākslinieciski nevainojamā kvalitātē aizvestu ārpus Dailes skatuves. Tas nav vienkārši, kaut vai tāpēc, ka tehniski šī ir viena no visu laiku sarežģītākajām Dailes izrādēm. Esam novērtēti, Lukaša Tvarkovska radošā komanda un Dailes aktieri saņem stāvovācijas, kritiķi slavē un starptautiskie kuratori mūs aicina tālāk. Esam jau iekļauti viesizrāžu repertuārā nākamā gada sākumā Francijā, slavenajā Odeona teātrī (THÉATRE DE L'ODÉON) Parīzē ar 9 izrādēm pēc kārtas, pavasarī mūs gaida Amsterdamā un Milānā.”

Iedvesmojoties no Marka Rotko darbiem, viens no patlaban Eiropas teātru pasaulē izaicinošākajiem jaunajiem poļu režisoriem, kurš savās izrādēs drosmīgi apvieno teātra mākslu ar video un mūziku, Lukašs Tvarkovskis ar starptautisku komandu un Dailes teātra kolēģiem Dailes teātrī pagājušajā sezonā iestudēja izrādi ROTKHO. Poļu režisora Lukaša Tvarkovska iestudētā izrāde Atēnās pagājušajā nedēļā tika nospēlēta 4 reizes pilnā, tūkstošvietīgā skatītāju zālē. Un, līdzīgi kā Latvijā, arī šeit skatītāji izrādi uzņēma ar stāvovācijām.

Mākslinieka un scenogrāfa Fabjēna Ledē radītā skatuves telpa ir nebijuša mēroga tehnoloģisks izaicinājums. Izrādes scenogrāfijā tiek strādāts ar video un gaismu, atklājot mijiedarbību starp fiziskās mākslas mistēriju un virtuālo mākslu, mākslas dublikātu kopiju.

Skatuves risinājumu veido piecas kustīgas, bet noslēgtas būves. Skatītāji tur notiekošo vēro septiņās tiešraižu projekcijās. Skaņas, gaismas un video pultis tiek savstarpēji sinhronizētas, lai nodrošinātu neredzētas iespējas un pēkšņas skatuviskās ilūzijas. Skaņas aparatūra ļauj nodrošināt 120 decibelu lielu skaņas jaudu, kas līdzvērtīgs tam, ko rada līdzās stāvošs iedarbināts helikopters.

Izrādi veidojusi starptautiska mākslinieciskā komanda. Režisors, lugas autore, video mākslinieks, komponists ir no Polijas, scenogrāfs ir francūzis, kostīmu mākslinieki no Vācijas, gaismu mākslinieks ir lietuvietis. Lielākā daļa aktieru ir Dailes teātra, bet izrādē piedalās arī divi lieliski poļu aktieri no JK Opoles teātra Polijā, kā arī divi ķīniešu neprofesionāli aktieri no Rīgas.

Izrāde ROTKHO novērtēta ar vairākām “Spēlmaņu nakts” 2021./2022. gada balvām – “Gada lielās formas izrāde”, “Gada režisors” Lukašs Tvarkovskis, “Gada vizuālā tēla autors” Fabjēns Ledē, “Gada aktrise otrā plāna lomā” par Melas Rotko lomu – Vita Vārpiņa.

Tāpat izrāde saņēma virkni nomināciju. Aktieris Juris Bartkevičs tika nominēts “Spēlmaņu nakts” 2021./2022. balvai kategorijā "Gada aktieris otrā plāna lomā" par Rotko lomu, “Gada aktrise otrā plāna lomā”Katažina Osipuka (Destiny Hope), “Gada aktieris otrā plāna lomā”Andžejs Jakubčiks (Aktieris), “Gada vizuālā tēla autors”Jakubs Lehs (video), Euģenijus Sabaļausks (gaisma), “Gada jaundarbs mūzikā”Lubomirs Gželaks, “Gada horeogrāfs vai kustību mākslinieks”Pavels Sakovičs.

Izrādes māklinieks un scenogrāfs Fabjēns Ledē un kostīmu māksliniece Svenja Gasena šī gada maijā saņēma prestižo Polijas skatuves dizaina un kostīmu festivāla „Scena w Budowie” galveno "Golden Pocket" Grand Prix balvu par ROTKHO scenogrāfiju un kostīmiem.

Viltojums un oriģināls ir izrādes stāsta centrālā tēma, kā arī to paradoksālās metastāzes virtuālajā vidē. Lukašs Tvarkovskis, izveidojis izrādi, kura tostarp cenšas izpētīt – ko īsti nozīmē arī jaunā tendence - mākslas darbus veidot digitālā vidē un nodrošināt ar blokķēžu tehnoloģiju. Izrādes pamatā ir patiess stāsts par mākslas viltojumu un afēru, kad kāda no Marka Rotko gleznām tika pārdota par 8.5 miljoniem dolāru, bet izrādījās, ka tā bija viltota. Vai viltots mākslas darbs spēj aizkustināt tik pat ļoti kā oriģināls? Kāda nozīme ir mākslinieka darba autentiskumam un, visvarīgākais jautājums, – vai teātra mākslas nepastarpinātā pieredze ir kaut kas, kas ir pasargāts no šādiem tirgus principiem.

Izrādei nav žanra – dramaturģija, režija, scenogrāfija un aktierspēle sintēzē ar tehnoloģiskajiem risinājumiem, kādus izmanto TV un kino, veido Latvijā unikālu mākslas notikumu. Lai īstenotu radošās komandas ieceres, izrādei tika piesaistīts atbalstītājs – par izrādes inovāciju partneri kļuva LMT.

Izrādes nosaukums ROTKHO apzināti veidots, lai samulsinātu skatītāju, tas pareizi angliski rakstītos Rothko. No vienas puses, ROTKHO ir slavenā mākslinieka uzvārda kropļojums līdzīgi tam, kā slaveni zīmoli tiek aizstāti ar viltojumiem, piemēram, Adibas vai Dolce Banana. No otras, izrādes nosaukums ilustrē Grēma Rovlinsona izvirzīto hipotēzi, ka neatkarīgi no burtu kārtības, kamēr vien vārda pirmais un pēdējais burts paliek savā vietā, mēs spējam saprast rakstīto tekstu.

Izrāde tapusi sadarbībā ar Polijas JK Opoles teātri (JK Opole Theater ; Jan Kochanowski theatre), Adama Mickeviča institūtu( Instytut Adama Mickiewicza) un ar Polijas Republikas Kultūras un nacionālā mantojuma ministrijas līdzfinansējumu.

Izrādes inovāciju partneris “Latvijas Mobilais Telefons”.

Lomās: Juris Bartkevičs, Kaspars Dumburs, Ērika Eglija- Grāvele vai Ilze Ķuzule-Skrastiņa, Jaņa Huana (Yan Huang), Andžejs Jakubčiks (Andrzej Jakubczyk), Rēzija Kalniņa, Katažina Osipuka (Katarzyna Osipuk), Artūrs Skrastiņš, Mārtiņš Upenieks, Vita Vārpiņa, Toms Veličko, Sjaočeņs Vans (Xiaochen Wang).

Radošā komanda: režisors –Lukašs Tvarkovskis (Lukasz Twarkowski), dramaturģe –Anka Herbuta (Anka Herbut), scenogrāfs- Fabjēns Ledē (Fabien Lédé), kostīmu māksliniece – Svenja Gasena (Svenja Gassen), horeogrāfs – Pavels Sakovičs (Pawel Sakowicz), komponists – Lubomirs Gželaks (Lubomir Grzelak), video mākslinieks – Jakubs Lehs (Jakub Lech), gaismu mākslinieks – Euģenijus Sabaļausks (Eugenijus Sabaliauskas), režisora asistenti – Mārtiņš Gūtmanis, Diāna Kaijaka, Ādams Zdunčiks (Adam Zduńczyk), kostīmu mākslinieces asistents – Bastians Steins (Bastian Stein), dramaturģes asistente – Linda Šterna, video mākslinieka asistents – Ādams Zdunčiks (Adam Zduńczyk), video kameru operatori – Arturs Gruzdiņš, Jonatans Goba, tulki mēģinājumu procesā – Diāna Kaijaka, Elza Marta Ruža, izrādes vadītāja – Indra Laure vai Iveta Boša, producente – Ginta Tropa.

Izrāde Dailes teātra repertuārā arī nākamajā sezonā, šobrīd biļetes var iegādāties uz izrādēm 23., 24., 25. augustā, kā arī 3., 4., 5. novembrī. 

 

Papildu informācija:
Agnese Vārpiņa
Dailes teātra komunikācijas vadītāja
+371 27275745
agnese.varpina@dailesteatris.lv