Bērns pie datora

Ir noslēdzies Kultūras ministrijas (KM) un Latvijas Universitātes (LU) sadarbības projekts “Medijpratības un informācijpratības nodarbības Latvijas austrumu pierobežas reģionu mācību iestādēs.” Tā ietvaros LU Sociālo zinātņu fakultātes Komunikācijas studiju nodaļas mācībspēki noturējuši nodarbības 993 audzēkņiem no 21 Latvijas Austrumu pierobežas skolas.

LU pētnieki - Klinta Ločmele, Anastasija Tetarenko - Supe, Velta Skolmeistere, Viktorija Tkačenko, Raivis Vilūns un Kaspars Līcītis - paviesojušies 21 Austrumu pierobežas skolā, uzrunājot 993 skolēnus no Aglonas vidusskolas, Austrumlatvijas Tehnoloģiju vidusskolas, Baltinavas vidusskolas, Balvu profesionālās un vispārizglītojošās vidusskolas, Balvu Valsts ģimnāzijas, Ciblas vidusskolas, Dagdas vidusskolas, Daugavpils Valstspilsētas vidusskolas, Jāņa Eglīša Preiļu Valsts ģimnāzijas, Krāslavas Varavīksnes vidusskolas, Maltas vidusskolas, Rekavas vidusskolas, Rēzeknes 2. vidusskolas, Rēzeknes 5. pamatskolas, Rēzeknes 6. pamatskolas, Rēzeknes Valsts poļu ģimnāzijas, Riebiņu vidusskolas, Rugāju vidusskolas, Viļakas Valsts ģimnāzijas, Viļānu vidusskolas un Zilupes vidusskolas.

“Šī projekta un līdz ar to arī praktisko nodarbību mērķis bija uzlabot 9.-12. klašu jauniešu medijpratību un informācijpratību Austrumu pierobežas skolās kontekstā ar Krievijas uzsākto un īstenoto karadarbību Ukrainā, dezinformācijas izplatīšanu, tās atpazīšanu un radītajiem riskiem. Pēc Kultūras ministrijas aicinājuma Latvijas Universitātes pētnieki nodarbību saturā ietvēra informāciju par notikumiem Ukrainā, bēgļiem, Krievijas agresiju un dezinformācijas izplatību, tās atpazīšanu un dezinformācijas radītajiem riskiem,” akcentē kultūras ministrs Nauris Puntulis, apliecinot, ka, iepazīstoties ar projekta sasniegtajiem rezultātiem, ir gandarīts.

“Aptaujājot skolēnus šo nodarbību beigās, dominējoši lielākā daļa atzīst - nodarbība ir bijusi vērtīga un vienlaikus interesanta - 74% aptaujāto skolēnu atbildējuši, ka nodarbības patika, 65% - vēlētos līdzīgas nodarbības nākotnē, savukārt 22% aptaujāto skolēnu atbildējuši, ka jau iepriekš zināja, kas ir medijpratība. Skolēni atzīst, ka stundas laikā ieguvuši jaunas zināšanas par to, kas ir dziļviltojumi (deep fake), kas ir naida runa, kā pārbaudīt attēlu autentiskumu, kā strādā Tik Tok algoritms,” stāsta projekta vadītāja, LU docente Laura Ardava – Āboliņa, papildinot, ka attiecībā uz vērtīgākajām, gūtajām atziņām skolēni norādījuši - “nevar ticēt informācijai internetā,” “informācija ir jāpārbauda,” “video var viltot,” “Tik Tok ir daudz nepatiesas informācijas,” “ka pastāv tādas faktu pārbaudītāju organizācijas,” “ka dziļviltojumus veido ar mākslīgo intelekta palīdzību,” “pirms dalīties ar kaut kādu postu, ir jāizvērtē informācija.”

KM un LU sadarbības projekta “Medijpratības un informācijpratības nodarbības Latvijas austrumu pierobežas reģionu mācību iestādēs” kopējā līgumsumma ir 8 890 eiro, neieskaitot PVN.

 

Papildu informācijai:
Laura Ardava-Āboliņa
LU docente, projekta vadītāja
29846757

Informāciju sagatavoja:

Lita Kokale

Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja
Lita.Kokale [at] km.gov.lv