Rokas sadevušās sveicienā

Latvijas Kultūras akadēmijā (LKA) 2025. gada 5. novembrī notiks starptautiska zinātniska konference “Jauniešu pilsoniskā līdzdalība: dekoratīva vai autentiska? formāla vai jēgpilna?”. Tās mērķis ir attīstīt akadēmisku un praktisku diskusiju par jauniešu pilsoniskās līdzdalības pieredzi un iespējām demokrātijas apdraudējumu, tehnoloģisko inovāciju, un ģeopolitisko krīžu apstākļos, īpaši pievēršoties jaunām, neierastām un “citādām” līdzdalības izpausmēm. Konferencē iecerēts veidot  daudzpusēju un iekļaujošu dialogu starp pētniekiem, jaunatnes politikas veidotājiem, jaunatnes darbiniekiem, nevalstiskajām organizācijām, pedagogiem, jauniešu līdzdalības prakšu mentoriem un citiem tematā ieinteresētajiem. Vienlaikus, nozīmīga loma konferencē ir jauniešu “balsij”, viņu pieredzes un viedokļu pārstāvniecībai, idejām par to, kā jauniešiem kļūt par pārmaiņu virzītājspēku. Konference notiek ikgadējās starptautiskās konferenču sērijas “Kultūras Krustpunkti XIX” ietvaros.

Mūsdienu laikmeta kompleksās un radikālās pārmaiņas jauniešiem liek pārskatīt savas iespējas un nākotnes perspektīvu rāmējumus. Sabiedriskie un politiskie izaicinājumi ne tikai rada nozīmīgus jautājumus par kolektīvo un individuālo drošību, fizisko un mentālo izturētspēju, bet arī attīsta jaunas līdzdalības prakses, lai ietekmētu notiekošo. Jaunieši var būt gan demokrātijas vērtību aizstāvju, gan antidemokrātijas kustību priekšgalā, kas liek arvien no jauna pievērsties jautājumiem par to, kā tiesības uz līdzdalību izpaužas praksē? Kā valstīm, sabiedrībām un kopienām izvēlēties piemērotākos jauniešu līdzdalību veicinošos instrumentus? Kā piemērot uz jaunatni centrētu pieeju līdzdalības formu attīstībai, jo īpaši izglītības vidē? Kā nodrošināt autentisku un reālu jauniešu līdzdalību, kur jaunieši patiesi ir daļa no procesa, ar reālu ietekmi, kur  pieaugušie  jauniešiem deleģē izvēles un lēmumu pieņemšanas tiesības? Kā panākt, lai līdzdalība ir jēgpilna, proti, lai tā nodrošina pozitīvas pārmaiņas jautājumos, kas jauniešiem ir nozīmīgi un noved pie taustāmiem rezultātiem?

Interesenti aicināti iesniegt konferences ziņojumu kopsavilkumus (līdz 250 vārdiem), kuros atspoguļota jauniešu daudzveidīgā līdzdalības pieredze. Pieteikumos var tikt aplūkoti gan teorētiski un empīriski pētījumi, gan gadījumu studijas un metodoloģiskas pārdomas, kas izgaismo jaunatnes pētījumu sarežģītību, kā arī starpdisciplināri skatījumi. Ziņojumu pieteikumi gaidīti par šīm un citām tēmām, kas saistītas ar jauniešu līdzdalības izpausmju pārmaiņām 21. gadsimtā:

  • Demokrātijas kultūras vide un jauniešu līdzdalība;
  • Tradicionālās un jaunās (“citādās”)  jauniešu līdzdalības un aktīvisma formas;
  • Uz jauniešiem centrētas līdzdalības veicināšana un barjeras;
  • Jauniešu līdzdalība globālu un lokālu jautājumu risināšanā;
  • Jauniešu līdzdalības izpausmes izglītības vidē (formālā, neformālā, kultūrizglītība u.c.);
  • Līdzdalības veicināšana un jaunatnes politika;
  • Darbs ar jauniešiem un iesaistes metodes;
  • Autentiska un jēgpilna jauniešu līdzdalība;
  • Mākslinieciskā jaunrade, kultūras prakses un līdzdalība.

Pēc konferences tiks izsludināts uzaicinājums iesniegt zinātniskus rakstus žurnāla “Culture Crossroads” speciālajam izdevumam (indeksēts Scopus datubāzē).

Kopsavilkumus angļu valodā līdz 2025. gada 20. septembrim iespējams pieteikt, aizpildot elektronisko formu.

Paziņojums par pieņemšanu: 2025. gada 1. oktobris.

Referātu maksimālais ilgums būs 20 minūtes, kam sekos 10 minūšu diskusija.

Dalība konferencē bez maksas. Konference primāri plānota klātienē - Tallinas ielas kvartālā “Angārs” (Tallinas iela 10-3), Rīgā. Atkarībā no dalībnieku pieteikumiem tiks meklētas iespējas nodrošināt attālinātu piedalīšanos, kā arī nodrošināt konferences tiešraidi. Darba valoda: angļu.

Konference tiek organizēta Valsts pētījumu programmas projekta “Jauniešu autentiskas līdzdalības priekšnoteikumi formālās un neformālās izglītības vidē” / UNFRAMED (Nr. VPP-IZM-Izglītība-2023/6-0002) un Fundamentālo un lietišķo pētījumu projekta “Ceļā uz līdzdalīgu iesaisti muzejos: Latvijas muzejpedagoģijas prakses izpēte / MEET” ietvaros.

Jautājumu gadījumā sazināties ar LKA Kultūras un mākslu institūta zinātnisko asistenti Sabīni Ozola (sabine.ozola@lka.edu.lv).

Saistītas tēmas

Saliedēta sabiedrība Kultūrizglītība