Kadrs ar sievietes galvu, iznirstošu no ūdens, nakts apgaismojumā.

Vēršot skatu ne tikai kino mākslas tagadnē un nākotnē, bet arī vēsturē, Rīgas Starptautiskā kino festivāla (RIGA IFF, 16.–26. oktobrī) restrospekcijas sadaļas “In Kino Veritas” fokusā šogad izvirzīta viena no pasaules kinematogrāfā unikālākajām kino dinastijām – itāļu izcelsmes amerikāņu filmdari Kopolas.

Festivāla programmā tiks izrādītas ne tikai četru Kopolu filmu restaurētās versijas, bet arī īpašs Parīzes portrets sešu Franču jaunā viļņa pārstāvju kopdarbā “Parīzes sešinieks” (Paris vu par). Biļetes uz “In Kino Veritas” seansiem iespējams iegādāties festivāla mājaslapā un Biļešu serviss tirdzniecības vietās. Vairāk informācijas.

18. oktobra novakarē retrospektīvu atklās Kannās godalgotais un ar trim “Oskara” balvām nominētais režisora Frānsisa Forda Kopolas psiholoģiskais trilleris “Saruna” (The Conversation, 1974). Tapis pirms Votergeitas skandāla, paranojas, privātuma trūkuma un aukstā kara rekviēms, kas uz ekrāna notvēris lielākās laikmeta fobijas, trāpīgi spoguļo arī 21. gadsimta trauksmes – tirgošanos ar datiem, mazo kameru un ierakstītāju klātbūtni. Privātdetektīva un noklausīšanās dieva Kaula lomā, sadzirdot un ierakstot intīmas grēksūdzes, pāri lūpām izkritušas nejaušības un nacionālas sazvērestības, apbur nesen kā mūžībā aizgājušais aktieris Džīns Hekmens (1930–2025), bet aktieru loku papildina arī Harisons Fords un citi ievērojami Holivudas aktieri.

“In Kino Veritas” sadaļā tiks izrādīts arī Kopolas vērienīgākais darbs, pretkara vesternam līdzīgais ceļojums neprātā “Mūsdienu apokalipse” (The Apocalypse Now, 1979). Ne mazums mītu un leģendu apvīta kino klasika sastāv no tūkstošiem ikonu, teju vai kara žanra svētbildēm – vienā Marlona Brando Kurcs lēni, uzmanīgi iznāk no apkvēpušajiem bambusiem, citā Vāgnera militārās valkīras trauc debesīs un sēj Vjetnamā uguns bumbas. Saņēmusi Kannu “Zelta palmas zaru” un divas “Oskara” balvas (par labāko operatora darbu un skaņas apstrādi), “Mūsdienu apokalipse”, kas pārceļ Džozefa Konrāda romānu “Tumsas sirds” (1899) uz tobrīd, 70. gados, uz asi kritizēto Vjetnamas karu, kļuvusi par ASV kinematogrāfa stūrakmeni. Festivāla noslēdzošajā dienā, 26. oktobrī, tā pirmo reizi Latvijā tiks izrādīta paša Kopolas iecerētajā montāžas versijā.

Vienu no episkākajām kino veidošanas sāgām – “Mūsdienu apokalipses” tapšanas agonijas un apsēstības stāstu – 25. oktobrī atklās Kopolas sievas Eleonoras līdzradītā dokumentārā filma “Tumsas sirdis: Režisora apokalipse” (Hearts of Darkness: The Filmmaker’s Apocalypse, 1991). “Mūsdienu apokalipses” filmēšanai vajadzēja noritēt 16 nedēļas.  Tā vietā Kopola kopā ar filmēšanas komandu un ģimeni Filipīnu džungļos iestiga uz diviem gadiem, piedzīvojot loģistikas un budžeta problēmas, postošu taifūnu, aktieru atlaišanas un veselības likstas un paša Kopolas nervu sabrukumu. Režisora dueli ar sevi un cilvēcisko spēku izsīkuma fiksāciju pēc autora lūguma pierakstījusi viņa sieva Eleonora, norādot, ka filma ir “metafora ceļojumam pašam sevī”.

Tāpat tiks izrādīts arī Sofijas Kopolas, režisora Frānsisa Forda Kopolas meitas, debijas pilnmetrāža “Jaunavu pašnāvības” (The Virgin Suicides, 1999), kas šogad atzīmē 25. gadu jubileju kopš nonākšanas uz kino ekrāniem. Džefrija Jūdžinidesa romāna ekranizācija, kas līdz ar milēniumu ievadīja amerikāņu un eiropiešu aizrautību par jaunu cilvēku meklējumu kino stāstiem, ir viena no kanoniskākajām pieaugšanas drāmām. RIGA IFF seansā 19. oktobrī caur kaimiņzēnu acīm atklāsies piecu reliģiozās un striktās Lisbonu ģimenes māsu – Terēzes, Mērijas, Bonijas, Luksas un Sesilas – stāsts. Tā pastelim līdzīgās psiholoģiskās un vizuālās ainavas papildina franču grupas “Air” hipnotiskās melodijas un karjeru definējoši Kirstenas Danstas, Džoša Hārtneta un citu jauno talantu aktierdarbi.

Tikmēr kā ieskats franču jaunā viļņa vēstures lapaspusēs sadaļā iekļauts kino darbs “Parīzes sešinieks” (Paris vu par…). Tas tapis, producentam Barbē Šrēderam nododot 16 milimetru kameru un krāsainās filmas lenti sešiem draugiem, 1960. gados atzītiem franču autoriem – celmlauzim Žanam Likam Godāram, bagešu gangsterkino virtuozam Klodam Šabrolam, dokumentārā kino meistaram Žanam Rušam, prozaiskajam filozofam Ērikam Romēram, vēsturniekam Žanam Dušē un melanholiskajam poētam Žanam Danielam Polē. Aicinot skatītāju doties līdzi klejojumā cauri Parīzes rajoniem un nomalēm, franču jaunā viļņa autoru rokrakstos atklājas metropoles cilvēki, stāsti un mitoloģiskais “lielo iespēju pilsētas” vilinājums.

Biļetes uz sadaļas “In Kino Veritas” seansiem jau iespējams iegādāties festivāla tīmekļvietnē (rigaiff.lv) vai “Biļešu serviss” tirdzniecības vietās. Tāpat pieejams arī festivāla abonements – īsceļš uz pilnīgi visiem RIGA IFF programmas seansiem Rīgas kinozālēs.

Līdz pilnas festivāla programmas izziņošanai 16. septembrī RIGA IFF turpinās atklāt arī citus mākslinieciski augstvērtīgus šī gada programmas darbus un izziņot to seansu tirdzniecību. Roterdamas, Berlīnes, Kannu, Venēcijas un citos kino festivālos apbalvotās filmas, kā arī drosmīgi laikmetīgā kinematogrāfa apslēptie dārgumi oktobrī 11 dienu garumā pulcēs apmeklētājus un ārzemju viesus festivāla mājvietā k/t “Splendid Palace”, kā arī k/t “Forum Cinemas”, k/t “K. Suns” un Latvijas Nacionālajā bibliotēkā. Festivāla jaunumiem sekot iespējams vietnē rigaiff.lv un RIGA IFF sociālo mediju kontos.

RIGA IFF top ar Valsts kultūrkapitāla fonda, ES programmas “Radošā Eiropa – MEDIA”, Rīgas domes, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras, Nacionālā kino centra un Rīgas investīciu un tūrisma aģentūras atbalstu.

 

Vairāk informācijas:
Aldona Jakšta
RIGA IFF Publicitātes menedžere
aldona@rigaiff.lv

Saistītas tēmas

Filmas