Kultūrizglītība Teātris
LKA vizuālais materiāls

No šodienas tiešsaistē Latvijas Kultūras akadēmijas (LKA) mājaslapā publicēti un bez maksas pieejami LKA pasniedzēju un absolventu sagatavoti divi digitāli krājumi metodisko materiālu sērijā “Teātris: teorija, prakse, pieredze”. Krājumu “Ķermenis darbībā” un “Aktiermākslas pamati” mērķauditorija ir vispārizglītojošo skolu un interešu izglītības teātra mākslas pedagogi, kā arī amatierteātru kustībā iesaistītie aktieri un režisori Latvijā un diasporā. Vienlaikus krājumā atspoguļota LKA 30 gadu laikā uzkrātā pieredze skatuves mākslas pedagoģijā, kas var būt saistoša jebkuram interesentam.

Metodiskā materiāla pirmais krājums “Ķermenis darbībā” veltīts skatuves kustības un ar to saistīto jomu – klasiskās dejas, ķermeņa plastikas, improvizācijas, kontaktimprovizācijas treniņu saturam. Pirmā krājuma rakstu autori ir LKA docētājas Gunta Bāliņa, Ramona Galkina, Rita Lūriņa un Ilze Zīriņa, kā arī absolventi un nozarē atzīti laikmetīgās dejas mākslas horeogrāfi un dejotāji Elīna Gediņa, Rūdolfs Gediņš un Liene Grava. Skatuves kustības metodiskajam materiālam pievienotā video pielikumā iespējams iepazīties ar Anša Rūtentāla treniņa tehnikas sistēmas principiem un atsevišķu darbības uzdevumu un elementu rekonstrukciju. Šīs rekonstrukcijas videoversijas filmēšanā piedalījušies Rūtentāla “Kustību teātra” dažādu laika posmu dalībnieki.

Otrā krājuma “Aktiermākslas pamati” centrā ir aktiera apmācības procesa sākumposms. Visi šī rakstu krājuma autori ir LKA esošie un bijušie docētāji, nozīmīgi teātra režisori, kuri pārstāv dažādas paaudzes un pieredzes, – Anna Eižvertiņa, Mihails Gruzdovs, Pēteris Krilovs, Kārlis Krūmiņš, Indra Roga, Elmārs Seņkovs un Anita Sproģe. Krājuma sastādītājs un redaktors Kārlis Krūmiņš krājuma ievadā raksta: “Šī izdevuma mērķis ir piefiksēt šī brīža LKA aktiermeistarības apmācības veidu, kurā galvenais elements ir pasniedzēja pieredze un personība. (..) Rezultātā ir tapis šis krājums, kas ir unikāla dāvana – iespēja ielūkoties meistaru praktiskajā laboratorijā, atceroties, ka neviena pieredze nav pārņemama burtiski un ka šis ir tikai sākums profesionāļu neklātienes diskusijai, kas būtu jāturpina.”

Metodisko materiālu idejas autore un pirmā krājuma sastādītāja un redaktore Rita Lūriņa uzsver: “Šo metodisko materiālu galvenais uzdevums ir ne vien iedrošināt pedagogus un režisorus izmantot praksē aprakstītos vingrinājumus, bet arī kombinēt, pārveidot, papildināt un jaunradīt tos atkarībā no konkrētajiem klasē, skolā, radošajā vidē izvirzītajiem pedagoģiskajiem un mākslinieciskajiem uzdevumiem. Materiāls veidots, lai veicinātu izpratni un zināšanas par iespējām pilnveidot cilvēka fizisko, radošo un māksliniecisko potenciālu, pilnveidotu individuālo kustību vārdnīcu, partnera un grupas izjūtu, neverbālu, fizisku komunikāciju, kustību improvizāciju, rosinātu  iztēli, pašiniciatīvu, kā arī integrētu apgūto gan radošajos uzdevumos, gan ikdienas komunikācijā.” Metodisko materiālu sēriju ir iecerēts turpināt, līdz 2022. gada beigām sagatavojot nākamos divus krājumus “Skatuves runa un teksta analīze” un “Režija”.

Metodiskā materiāla “Teātris: teorija, prakse, pieredze” pirmie divi krājumi pieejami Latvijas Kultūras akadēmijas mājaslapas sadaļā “Metodiskie materiāli”. Krājumu tapšanu finansiāli atbalstījis Valsts kultūrkapitāla fonds un Valsts izglītības satura centrs. Krājumi tapuši kā papildinošs pielikums pedagogu profesionālās kompetences pilnveides programmai “Mācīšanās lietpratībai, īstenojot mācību saturu “Teātra māksla”””. Krājumu redaktori – Rita Lūriņa un Kārlis Krūmiņš, zinātniskā un literārā redaktore – Līga Ulberte, māksliniece – Kaiva Dreika, projekta vadītāja – Kristīne Freiberga.

 

Papildu informācija:
Kristīne Freiberga
LKA mākslinieciskās jaunrades projektu vadītāja
kristine.freiberga@lka.edu.lv
+371 29939915