Kultūrizglītība
Radošās partnerības programmas RaPaPro projektus šogad īstenos Rīgā un Latvijas reģionos

Jaunā radošo partnerību programmas RaPaPro sezona tika uzsākta 6. jūnijā ar iedvesmas meklējumiem Latvijas Mākslas akadēmijas Dizaina diplomandu dienu DDD2017 izstādes apskatē un dalībnieku savstarpēju ideju apmaiņas darbnīcu. Klātesošos ar stāstījumu iepazīstināja un konsultāciju vadīja projekta ekspertes Vineta Kreigere un eksperte Barbara Ābele.

2017.gada sezonā Radošās partnerības programmā RaPaPro apstiprināti pieci projekti, kuru ietvaros tiks radīti jauni tūrisma maršruti, izgudrotas kārumu receptes, izzināti mūzikas noslēpumi, veidota kopienas teātra izrāde un vienaudžiem vēstīts par sociāli nozīmīgām tēmām.

Jaunajā RaPaPro 2017 sezonā un mācību gadā Alfrēda Kalniņa Cēsu Mūzikas vidusskolas audzēkņi projekta “Skaņas garšas Cēsīm” ietvaros sadarbosies ar Cēsu novada Jauniešu domes jauniešiem un uzņēmumu “Vinetas un Allas Kārumlāde”, kopā meklējot un atrodot cilvēkus, kam zināmi senie Cēsu saldumu noslēpumi - receptes, ģimeņu tradīciju nostāsti un kopīgas muzicēšanas vai dziedāšanas prasme. Rezultātā taps jauni saldumu veidi, pašu cēsnieku priekam un ceļinieku kārdinājumam.

Rēzeknes Mākslas un dizaina vidusskola projektā “No vārda līdz tēlam” sadarbosies ar Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmiju, Latgales kultūrvēstures muzeju un Rēzeknes Kultūras un tūrisma centru, lai, izmantojot sabiedriskā transporta vidi Rēzeknē, vienu no sabiedriskā transporta maršrutiem pārvērstu neparastā tūrisma produktā. Katrā pieturvietā būs kāda liecība par eksistējošu vai neeksistējošu objektu, no kā cēlies pieturvietas nosaukums, kas saistās ar attiecīgās vietas kopienas stāstiem, bijušajām vai esošajām ēkām vai dabas elementiem. Pieturvietu nosaukumi kalpos par “atslēgu” vietas iepazīšanai.

Profesionālās izglītības kompetences centra “Nacionālā Mākslu vidusskola” projektā “Mūzika, deja un māksla kopienas teātrī” apvienos mākslas, mūzikas un dejas audzēkņu prasmes kopienas teātra izrādē Piltenē, iesaistot vietējos iedzīvotājus - dažādas paaudzes un spilgtākos cilvēku tipus, meklējot lokālo identitāti gan stāstniecībā, gan muzicēšanā. Audzēkņiem būs iespējas savas prasmes pielietot ārpus skolas un mākslas telpām, nepastarpināti tikties ar cilvēkiem, kas citkārt tiek saukti par kultūras produkta patērētājiem, tādejādi vairojot vietējās kopienas pašapziņu un pulcināšanu kopīgai spontānai jaunradei.

Jāņa Ivanova Rēzeknes mūzikas vidusskolas audzēkņi projektā “Gida portfelis “Mūzika Rēzeknē”” darbosies Rēzeknes pilsētas dažādu muzikālo izpausmju izzināšanā. Pētot mūzikas instrumentu būvi, neparastu mūzikas vai skaņu radīšanas prasmes, iepazīstot ar muzikālo kultūru saistītas personības, vietas un notikumus, tiks kartēta Rēzeknes mūzikas dzīve. Karte kalpos par pamatu mūzikas tūrisma gida portfeļa izstrādei. Projekts tiks īstenots sadarbībā ar Latgales kultūrvēstures muzeju un radio “Ef-Ei”.

Profesionālās izglītības kompetences centra “Rīgas Dizaina un mākslas vidusskola” audzēkņi projektā “Tas attiecas uz mums!” sadarbosies ar biedrību Resursu centrs sievietēm “Marta” un, izmantojot grafiskās izteiksmes līdzekļus, vienaudžiem saprotamā valodā runās par vardarbību ģimenē un skolā.

Par RaPaPro

Radošās partnerības programma RaPaPro ir Kultūras ministrijas iniciēta un finansēta programma jaunu partnerību veidošanai profesionālās vidējās kultūrizglītības iestādēs (mākslas, dizaina, mūzikas un dejas vidusskolās), iesaistot sadarbībā pedagogus, audzēkņus, pašvaldību pārstāvjus, uzņēmējus, sociālās grupas un citus vietējās kopienas pārstāvjus. Radošā partnerība šīs idejas kontekstā ir situācija, kurā visi vienādi iegulda un vienādi saņem. Tādējādi jau vidējās izglītības iegūšanas laikā jaunieši apzinās to, ka viņu zināšanas var tikt pielietotas dažādās nozarēs, ka sadarbība ir tāda jaunrades forma, kas spēj radīt jaunas idejas un produktus, kas veido labāku vietu un vidi gan atsevišķām sabiedrības grupām, gan uzņēmējdarbības videi.

Iepriekšējos trīs gados kultūrizglītības skolas savu mācību saturu piepildīja ar profesionālām un sociālām sadarbības formām, tādejādi savas prasmes apvienojot ar citām kompetencēm un jomām:

J.Rozentāla Rīgas Mākslas vidusskola strādāja kopā ar Iļguciema sieviešu cietumu, attīstot ieslodzījuma vietā esošo sieviešu talanta šķautnes. Emiļa Melngaiļa Liepājas mūzikas vidusskola kopā ar vājredzīgo cilvēku kopienu radīja īpašu pastkartīšu komplektu, ar kuru starpniecību ir iespēja noklausīties Liepāju raksturojošas 7 skaņas. Rēzeknes Mākslas un dizaina vidusskola “Rēzeknes satiksmei” palīdzēja sakārtot sabiedriskā transporta informācijas sistēmu, iesaistot pašus Rēzeknes iedzīvotājus. Rīgas Dizaina un mākslas vidusskola pētīja zivju ēšanas tradīcijas un cilvēku ieradumus jūrmalciemos, un kopā ar uzņēmumu “Vaidavas keramika” radīja rūpnieciski tiražējamus traukus jaunai ēšanas pieredzei. Rīgas Horeogrāfijas vidusskolas audzēkņi mācīja dejas soļus bērnu namu audzēkņiem un radīja kopīgu dejas izrādi, to dāvājot Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas pacientiem. Īstenoti arī citi projekti, kas sniedza gandarījumu pašiem un sabiedrībai.

Plašāka informācija par RaPaPro: ŠEIT.

Informāciju sagatavoja:
Linda Ertmane
Sabiedrisko attiecību speciāliste
Latvijas Nacionālais kultūras centrs
67228985
Linda.Ertmane@lnkc.gov.lv
www.lnkc.gov.lv