Dizains
Semināra vizuālais materiāls

2023. gada 7. martā plkst. 11.00 Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā notiks seminārs "Dzīves scenāriju dizains" - radošu metožu kopums jauniešu atbalstam, kurā aicināti piedalīties jaunatnes darbinieki, pedagogi, karjeras konsultanti, sociālie pedagogi un citi interesenti.

Pasākumā tiks prezentēts jaunradītais dizaina un radošās domāšanas metožu kopums, kas ticis izstrādāts stratēģiskās partnerības projekta ietvaros. Projekta iniciators ir Latvijas Dizaina centrs. Projekts īstenots kopā ar partneriem no Igaunijas, Dānijas, Igaunijas un Latvijas: Igaunijas Dizaina centru (Igaunija), uzņēmumu Agerholm FLOK (Dānija) un Baltijas Reģionālo fondu (Latvija). Semināra otrajā daļā notiks praktikums, kurā klātesošie Baltijas reģionālā fonda vadītājas Gintas Salmiņas un Latvijas Dizaina centra vadītājas Ditas Danosas vadībā aicināti izmēģināt vairākas projektā iekļautās dizaina un radošās domāšanas metodes.

Semināra noslēgumā apmeklētājiem būs iespēja apskatīt Jāņa Straupes personālizstādi “Ne-lietas”. Jānis Straupe savā daiļradē spēj apvienot apbrīnojamu amatniecības kvalitāti ar kompleksi inovatīvu radošo domāšanu, transformējot Latvijas amatniecības un dizaina praksē tik populāro un tradicionālo kokmateriālu oriģinālā, vēl neredzētā veidā.

Programma:

  • 11.00 – 11.45 radošās domāšanas metožu kopuma “Dzīves scenāriju dizains” prezentācija. Latvijas  Dizaina centra vadītāja Dita Danosa un Baltijas Reģionālā fonda vadītāja Ginta Salmiņa.
  • 11.45- 14.00 Prakstiskā daļa. “Dzīves scenāriju dizains” radošo metožu apguve patstāvīgai lietošanai.
  • 14.00 – 14.15 Jautājumu un atbilžu sesija. Sertifikātu izsniegšana dalībniekiem.
  • 14.15 – 15.00 Ekskursija Jāņa Straupes personālizstādē “Ne-lietas”.

Uz pasākumu aicināts ikviens interesents. Iepriekšēja reģistrācija ir obligāta. Vietu skaits ierobežots. Ieeja pasākumā ir bez maksas.

Reģistrācijas saite

Par projektu:

Radošu metožu kopums "Dzīves scenāriju dizains" apvieno radošās domāšanas prasmi un dizaina pieeju ar nolūku palīdzēt jauniešiem izstrādāt dzīves scenārijus dažādos profesionālos virzienos, lai viņi pieņemtu apzinātus lēmumus par izaugsmes ceļu pēc pamatizglītības iegūšanas – turpināt mācības, apgūt profesiju vai sākt strādāt. Savu iespēju apzināšanās jaunietim palīdz labāk orientēties kompleksās situācijās, saprast norišu pēctecību, ieraudzīt nestandarta risinājumus un izdarīt alternatīvu izvēli.

Process ietver secīgu deviņu soļu kopumu. Pirmā daļa sastāv no trīs soļiem, kas vērsti uz radošās domāšanas prasmju attīstīšanu un praktisko pielietojumu. Otrajā daļā, kas sastāv no sešiem soļiem jaunietis vispirms izvērtē savas personības īpašības, talantus un intereses un tad tiek mudināts radīt vīziju par savu nākotnes dzīvi un tās kvalitātes aspektiem. Tam seko zināšanu par profesijām sasaiste ar savu personību, jaunietim palīdzot apzināt iespējamos profesionālos virzienus. Kad ir apzināti vismaz trīs profesionālie virzieni un noteiktas profesiju kompetences, sākas dzīves scenāriju dizainēšanas process, vizuāli attēlojot sasniedzamo rezultātu un būtiskāko soļus virzībā uz to. Pēc dzīves scenāriju izstrādes jaunietis izvēlas prioritātes tuvākajam laikam un sagatavo darbību plānu. Metodika paredz regulāru plāna izpildes novērtēšanu ar iespēju mainīt savu izvēli.

Projekta aktualitāte balstīta to jauniešu skaita pieaugumā, kuri pēc valsts obligātās izglītības iegūšanas, neturpina skolas gaitas, netiek nodarbināti vai neiegūst profesionālo izglītību tā kļūstot par NEET jauniešiem. Jaunākā OECD veiktā pētījuma rezultāti atklāj, ka NEET jauniešu skaits 2021. gadā Eiropas Savienībā bija 14,5% (Latvijā 14,9%, Igaunijā – 12,3% un Dānijā 10,9% jauniešu vecuma grupā no 15 - 29 gadiem.  

Projekta mērķis ir stiprināt dizaina un radošās domāšanas lomu pusaudžu vidū, lai veicinātu viņu izpratni par sevi un sekmētu viņu turpmāko veiksmīgu nodarbinātību dzīves kvalitātes uzlabošanai,  tostarp:

  • Sekmēt radošās domāšanas attīstīšanu pusaudžu vecuma grupā, izmantojot atbilstoši vecumam pielāgotu dizaina un radošās domāšanas attīstīšanas instrumentāriju.
  • Veicināt neformālās izglītības pedagogu un citu nozares speciālistu interesi un informētību par radošās domāšanas specifiku, nozīmi, nodrošinot metodisko materiālu turpmākam patstāvīgam darbam ar pusaudžiem.

Pasākums tiek organizēts Latvijas Dizaina centra īstenotā Erasmus+ stratēģiskās partnerības projekta "Dizaina un radošās domāšanas attīstīšanas instrumentārijs", ietvaros, kas tiek īstenots kopā ar partneriem no Dānijas, Igaunijas un Latvijas: Latvijas Dizaina centrs (Latvija), Baltijas Reģionālais fonds (Latvija), Igaunijas Dizaina centrs (Igaunija) un Agerholm FLOK (Dānija). Projektu finansiāli atbalsta Eiropas Komisija programmas “Erasmus+” 2. pamatdarbības “Stratēģiskās partnerības izglītības, apmācības un jaunatnes jomās” ietvaros, kuru Latvijā administrē Jaunatnes starptautisko programmu aģentūra.

Latvijas Dizaina centrs ir Eiropas Dizaina asociāciju apvienības (BEDA) biedrs un Eiropas Komisijas stratēģiskās iniciatīvas “Jaunais Eiropas Bauhaus” oficiālais partneris. Latvijas Dizaina centrs piedalās nacionālās dizaina politikas veidošanā, pētniecībā un izglītošanā, iniciējot sadarbību un stratēģiskas partnerības ar citām dizaina organizācijām, dizaineriem, uzņēmumiem un dizaina lietotājiem. Ar Kultūras ministrijas atbalstu Latvijas Dizaina centrs uztur radošo industriju komunikācijas platformu FOLD un organizē Latvijas Dizaina gada balvu.

Latvijas Dizaina centrs
Web latviandesigncentre.com
Facebook @latviandesigncentre
Instagram @latviandesigncentre
Twitter @designcentreLV

 

Saziņai un papildu informācijai:
Dita Danosa
Latvijas Dizaina centra vadītāja
+371 29266332
Dita.Danosa@latviandesigncentre.com